söndag 16 juli 2017

Söndag 20170716

Så var det äntligen dags för semester, Elin och Tom åker till Italien med Toms lillasyster Jennie och hennes man Karl.

Vi satte klockan på 03:30 för hinna med första planet till Berlin.

På Landvetter han vi med en stor frukost och allt flöt på problemfritt.

Vi landade i Berlin "on time" och där blev det kaffe.

Sedan var det dags för nästa flyg som tog oss vidare till Neapel. Planet lyfte lite sent men vi landade bara en kvart sent. På Neapels flygplats blev det pizza till lunch, nu var vi ju ändå i Italien, pizzans land!
Efter detta en busstur till Neapelbukten för att ta färjan vidare till ön Ischia där vi ska spendera vår första vecka.

Tyvärr hamnade vi på fel hamn men fick direktioner att gå en km tillbaka för att hamna rätt. Det här med distanser verkar inte riktigt vara italienarnas starkaste förmåga men efter ca 20 min var vi på i rätt hamn! Färjan till Ischia kostande €24 för två personer och tog 1h och 20 min. Fantastiska vyer och titta på men ont om sittplatser i skuggan.

Det brinner väldigt mycket runt Vesuvius så vi fick se släckningsarbete med flygplan, vilket var spännande för alla ombord, men vi fick ingen bra film på detta...

Sen kom vi fram till boendet vi bokat

Vilken utsikt vi har! Precis som på bilderna på hemsidan!

Dock hade vi bokat den enda lägenheten som inte hade kök, vilket var lite snopet då grundtanken var att vi skulle äta lunch och frukost hemma för att komma lite billigare undan. Nåväl vi lättande lite om taget på plånboken och sa att "då äter vi lunch ute istället"

Efter ett dopp i poolen så gick vi ner till hamnen för att äta middag. God (men inte särskilt dyr) middag serverades.

Efter detta tog vi oss in till staden och tog den obligatoriska första glassen!

Hamnbyn var mycket större än vi hade räknat med många mysiga affärer, caféer och ställen där man defenitivt kunde äta en billig lunch.

Sen vandrade vi upp till vår lägenhet igen det tog 9 min.

Då tog vi ett kvällsdopp i poolen då det är tillåtet att bada när man vill :)

Sen väntade en lång och efterlängtad natt med sömn!