söndag 23 juli 2017

Söndag 20170723

Idag lämnar vi Ischia. Vi har haft det otroligt bra här, det finns mycket att se, bra restauranger och vi har haft ett fantastiskt bra boende.

Kan absolut slå ett slag för Ischia Dream vision, vi lyckades ju boka ett boende utan kök, men det finns kök med.
Värden Franscessco är toppen! Han fixade poolen när vi ville bada, han erbjöd skjuts, bjöd på kaffe, toapapper nya handdukar, tog hand om alla soppor et cetera! Helt fantastiskt!

Båten till Sorrento gick kl 10:35 så vi var vid piren runt 10:00, pir 2. Turen skulle ta 1h och 20 min och då med ett liter stopp på Capri. Det kostade ca €50 för två personer + ett stort bagage, handbagage var gratis.

Capri såg man inte så mycket av men i alla fall hamnen ;)

Sen kom vi till Sorrento, här var det varmt!! Vi (Läs Tom) kollade upp att det fanns ett Luggage storage vid busstationen så dit gick vi för att lämna våra väskor, det kostade €4 per väska, men helt klart värt det då vi skulle vara i Sorrento ca 5h.

Vi började med lite stadsvandring, men försökte hålla oss i skuggan.

Tillslut var vi tvungna att ta en paus, och vad passar bättre än en glassbar. Vilken glassbar det var!! Den var inte bara fräsch, de hade en ordentlig meny och de hade till och med ett laberatorium för att utveckla glassmaker.

Kalle tog en marängbomb med jordgubbar och vaniljglass (all vaniljglass innehöll dock citron)

Jennie tog en efterrättspannkaka

Tom och Elin delade på en chokladglass och en vanilj(med citron)-shake.

Inne på glassbarer sålde de även sprit (whiskey?) i glasfigurer, här är ett alternativ

Sen gick vi vidare i stan och kollade om vi kunde hitta någon strand, det gjorde vi... Långt där nere

Dock tog vi ingen bild när vi var längst upp så nedan bild är inte rättvis...

Men trappor har vi vant oss vid under denna semestern så det var bara att traska ner :)

Vi fick inte plats på stranden... Det var trångt! Men vi trängde oss förbi alla soldyrkare och ner i vattnet :)

Kl 17:10 gick bussen från busstationen (där vi hade våra väskor) till Torca där vi skulle bo.  Bussbiljetterna kostade €1.30 styck och vägen var mycket slingrig. Men utsikten var bra!

I Torca hade vi hyrt ett trevåningshus med kök och vardagsrum på nedersta våningen, och sovrum på de två övre.

Torca är inte stort, men vi bor mitt på det lilla torget och där finns en minimarket och en liten blandat-shop där man kan köpa bussbiljetter.

Det är 1,5h bergsklättring ner till närmsta strand, och mer "tricky" att ta sig upp enligt vår värd. Det finns ingen möjlighet att köpa något att äta eller dricka där nere får vi också veta, så vi bestämde oss för att skippa den stranden.

Eftersom klockan redan hunnit bli ganska mycket bestämde vi oss för att besöka Torcas enda restaurang, och den var riktigt bra, naturligtvis hade den havsutsikt ;)

I Torca har vi ingen service på våra telefoner och wi-fi är skakigt så det är svårt att både sms:a och blogga.
Däremot har vi full täckning i grannbyn St. Agatha. Här finns även lite butiker och en buss som går lite oftare till Sorrento.